Veel gestelde vragen | Forum Index | SCDiet.nl Index | FAQFAQ    ZoekenZoeken     GebruikerslijstGebruikerslijst       RegistreerRegistreer  ProfielProfiel    InloggenInloggen      

Even een starters hulp nodig

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    SCDiet.nl Forum Index -> Beginnersvragen
Onderstaande advertentie kan recepten en pillen bevatten die niet toegestaan zijn bij het SCDiet: (reclame uitzetten bij "Forum stijl")
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
oud 1601

BerichtGeplaatst: Wo Jul 27, 2011 8:05 am    Onderwerp: Even een starters hulp nodig Reageer met quote

Dag allen..

Al jaren heb ik te maken met de zvCrohn..
Op dit moment zijn er wer wat ontstekings activiteiten gevonden.
Voornml heb ik last van een fistel onder in de buik, die niet goed zichtbaar is.

Ik wil graag het SC diet gaan proberen.
Ik heb een yoghurtmachine aangeschaft van bestron meende ik.

Mijn vraag nu..

Kan ik gesteriliseerde melk van bijv aldi of lidl gebruiken? Zo ja..moet dat ook eerst in een pan verhit worden?
Maakt het uit welke volle yoghurt ik aanschaf?
Moet alles vol zijn? Kan/mag het bijv ook halfvol, of mager zijn?

Moet met een yoghurt machine sowieso eerst alles verhit worden? of kan ik het zo in die potjes doen?

Is het verstandig om rauwkost voorlopig te vermijden?
Hoe zit het met rijst?

Hopelijk kan iemand mij helpen?

vr gr v
Marcy..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
oud 1515

BerichtGeplaatst: Wo Jul 27, 2011 12:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

hai marcy,

Ik zou je van harte aanbevelen om het boek te lezen, want daarin worden veel van je vragen beantwoord. Hier even snel.

UHT wordt op Amerikaanse sites voor SCD afgeraden, maar het lukt gewoon om er yoghurt van je maken.
Je starter moet LEVENDE bacterien bevatten, dat heeft bijv Total. Ook AH yoghurt. Gebruik hier de zoekmachine en je vindt er meer over. Vetgehalte makt niet uit, de yoghurt wordt er wel lekker vol van en mensen met darmproblems vallen eerder af en hebben ondergewicht dan andersom.
Groenten: Goed doorgekookt en gepureerd eerst, later, goed gekookt, in een veel later stadium als dat allemaal goed gaat dan pas rauwkost.

Noten: Pas als de boel genezen is dus geen ontstekingen zijn. Eerst notenpasta's (zoals amandelpasta, pindakaas maar wel van het reform dus alleen gemaken noten en eventueel zeezout, niet Calve pindakaas hoe lekker ook. Daarna amandelmeel of ander meel van noten (cashews zijn soms lastig ivm erg veel koolhydraat) en tot slot als dat alles goed gaat pas gewoon noten.

Je ziet dus een opbouw: Eerst zo zacht mogelijk voor de darmen (niets schurends) dan wat ruwer, dan meer vezel en onbewerkt.

Dus: voorbeeld appelmoes - gekookte appelstukjes - geschilde appel - ongeschilde appel.

De yoghurt wordt ALTIJD verhit, om kiemen te doden. Die verhinderen de vermedigvuldiging namelijk van de goede bacterien. Laten afkoelen en starter toevoegen, dan in de yoghurtpotjes of pot en 24 uur laten draaien. Op youtube vind je diverse filmpjes hoe je de yoghurt kan maken. Er is niet een verkorte route, helaas!

Rijst - brood - pasta is alles niet SCD.

Cherie
Naar boven
Onderstaande advertentie kan recepten en pillen bevatten die niet toegestaan zijn bij het SCDiet: (reclame uitzetten bij "Forum stijl")
oud 1601

BerichtGeplaatst: Di Sep 20, 2011 11:40 am    Onderwerp: Reageer met quote

Bedsankt voor je antwoord..ben even een tijdje weggeweest.

Wat is een goede vervanger voor koffiemelk?
Want koffie zonder melk? Brrr..wellicht dat het een gewenning is..
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    SCDiet.nl Forum Index -> Beginnersvragen Tijden zijn in GMT
Pagina 1 van 1

Ga naar: