Geplaatst: Ma Dec 25, 2006 8:24 pm Onderwerp: Haaruitval
Hoi allemaal
Ik heb nooit een dikke haarbos gehad, maar de laatste jaren, en mn. maanden , is het wel érg dun geworden. Het is erin geslopen denk ik. Mensen attendeerden me er niet op, omdat ze het blijkbaar genant vonden, maar toen ik zelf zei van 'Goh wat heb ik toch een haaruitval', kreeg ik reacties, als 'Ja, dat had ik ook al gezien', of 'Je kunt zo op je hoofdhuid kijken'. Meer mensen die zich erin herkennen?
Geplaatst: Ma Dec 25, 2006 9:00 pm Onderwerp:
Hoi Annemiek,
Een tijdje geleden las ik een ervaring op de belgische crohn-colitis site van een jongedame die ook dergelijke klachten had. De preparaten die zij ging nemen kun je niet nemen, maar misschien heb je toch wat aan haar verhaal, hieronder staat het,
groetjes, Jiska
Hoi allemaal!
Na een tijdje weg geweest te zijn en wat te hebben geexperimenteerd met medicijnen ben ik weer terug.
Gelukkig gaat het een stuk beter met me, en vooral met de haaruitval!
Zoals ik wel eens eerder geschreven heb slikte ik al 4 jaar Pentasa, om mijn CU onder controle te houden en begon ik de laatste tijd ontzettend veel last van haaruitval te krijgen. Ik werd er echt ongelukkig van, omdat ik altijd gewend was een dikke bos haar te hebben. Nu was het zo veel uitgevallen dat de hoofdhuid zichtbaar werd. Op dit forum had ik gelezen dat iemand over was gegaan van Pentasa op Asacol en dat daarmee de haaruitval gestopt was. En aangezien ik niet precies wist wat de oorzaak was van de haaruitval, was het voor mijn gevoel goed mogelijk dat het (misschien) door de Pentasa kwam. Dus ik had mijn arts medegedeeld dat ik ook Asacol wilde in plaats van Pentasa en dat was mogelijk.
Na 2 maanden Asacol te hebben geslikt bleef mijn haar ontzettend uitvallen. Ik begon soms de haren te tellen... het waren er soms ruim 200 op een dag! Je wilt er dus niet aan denken hoeveel dat er per week of maand zijn :-s
Toen ben ik naar diverse artsen geweest die allemaal vertelden dat het door de ouderdom zou komen, omdat het bovenop harder uitviel dan de zijkanten. (En dat terwijl ik een begin twintiger ben en kaalheid niet in de familie voorkomt!) Zelfs na vitaminetesten bleven de artsen dit volhouden. Dus dat begon ik bijna te geloven....
Totdat er uiteindelijk een arts was die uit mijn bloed en ontlasting kon opmaken dat de balans in mijn darmflora ernstig verstoord was. Daardoor zou het kunnen dat ze niet alle bouwstoffen opnemen die van belang zijn voor o.a. het haar.
Deze arts heeft mij toen voedingssupplementen voorgeschreven (dus geen medicijnen!). Het eerste voedingssupplement is een capsule met goede lichaamseigen bacterien en het tweede voedingssupplement is een tablet met vitaminen en mineralen. Nu gebruik ik deze voedingssupplementen al 2 maanden en de haaruitval is fors minder geworden! Als deze trend zich doorzet zal de (niet natuurlijke) haaruitval misschien wel helemaal stoppen. Ik zie zelfs al kleine haartjes verschijnen in de dunner behaarde gebieden. Het gaat dus de goede kant op.
De voedingssupplementen (beiden van het merk Orthica) zijn:
Orthiflor Original (probioticum)
Een capsule bevat gemiddeld 2x10^9 van de volgende bacterien:
Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus salivarius, Lactobacillus parasei, Lactococcus lactis, Bifidobacterium bifidum, Bifidobacterium lactis, Enterococcus faecium.
- Multi 4 (Uitgebreide multi vitaminen en mineralenformule)
Een tablet bevat:
Vitamines, Mineralen, Enzymen, Planten, Diversen
(ik noem niet alle soorten, omdat het er teveel zijn)
Omdat ik zelf weet hoe erg het is om zoveel haar te verliezen wil ik jullie deze informatie niet onthouden. Over een poosje zal ik wel weer vermelden hoe de situatie dan is. Iedereen heel veel sterkte verder met hun situatie!
Dank je wel voor je reactie.
Ik ben nu sinds kort extra probiotica gaan slikken, More dophilus van Freeda, en Schindeles mineralen, en multi vitaminen en mineralen slikte ik al, ook van Freeda. Hopelijk gaat dit helpen.
ik heb heel erg haaruitval gehad toen ik cytostatica innam, met name van de lanvis ging ik van een dikke bos haar naar een iel dun staartje..... maar na het stoppen van de medicijne is mijn haar weer terug naar een dikke bos, wel heb ik nu krullen, wat ik vroeger niet had, echt krullen, heel veel krullen gelukkig was het bij mij niet zo erg dat je op mijn hoofdhuid kon kijken, maar het was wel opvallend dun ik had niet bedacht dat het ook van darmbacterie wanbalans kon komen
Ik heb altijd dun haar gehad, maar de laatste jaren is het ook erger geworden.
Vooral bij mijn voorhoofd....
Gelukkig zei de kapster de laaste keer, dat mijn haar wat steviger was.....en nu ga ik meer vitamine preparaten slikken...ook van Freeda.....IK ben benieuwd.
Op mijn leeftijd krijg ik wel geen bos haar meer terug, maar een beetje dikker mag wel
Schakel ook stress niet uit in dit soort gevallen
Je bent niet voor niks zo gevoelig op je maag helaas, stress is echt de allerslechste raadgever hoor en doet ons lijf heel veel schade aan.
Maar ja, heden ten dage is stress zo gewoon geworden, dat we dit maar accepteren........... vandaar dat het zo belangrijk is om bij stressperiodes (en helaas zijn de kerstdagen daar ook een voorbeeld van) juist wat meer tijd voor jezelf en voor ontspanning te nemen, zowel voor jezelf als voor je gezin het beste wat je bovenaan je verlanglijstje kan zetten hoor!
Als je dus voor het nieuwe jaar je agenda gaat inrichten, vergeet dan niet om minimaal 3 x per week een uurtje ANNEMIEK in je agenda te zetten.
Telefoon eruit, huisbel eruit, kinders op school en dan een lekker boek of lekker bad of wat je gewoon graag doet, maar echt een uurtje voor jezelf maken .
Ook voor je gezin minimaal 1 x per week een middagje uittrekken, lekker samen spelletjes doen of wat dan ook, is goed voor ons allemaal
Is je man ook zo'n stess-kip dan gewoon minimaal 1 x per week of anders per 14 dagen een avond voor jullie saampjes...........
In onze cultuur worden ook vrouwen steeds vaker met haarverlies geconfronteerd. Dit gaat vaak samen met een verlies van gevoel van jeugdigheid en attractiviteit. Opvallend is dat mensen zoals eskimo’s, bosjesmannen en indianen, die in overeenstemming met de natuurlijke omgeving leven, tot op hoge leeftijd over hun volle haardos beschikken. Ook is het opvallend dat zodra deze mensen in de zogenaamde geciviliseerde wereld leven, ook zij door haaruitval getroffen worden.
De haaruitval van de moderne mens lijkt dus een ongewenste nevenwerking van het leven in de zogenaamde beschaafde wereld te zijn. Verklaringen over haaruitval komen van alle kanten. Boven al deze verklaringen uit lijkt haaruitval voornamelijk samen te gaan met een vergevorderde verzuring van het lichaam door mineraalstofarme en zuurrijke voedingsmiddelen en een stressvolle levenswijze.
Bijna alle factoren uit de dagelijkse leefomgeving hebben een verzuring tot gevolg.
Voeding: Vooral dierlijk eiwit (vlees), eieren, scherpe kaas, pinda’s, haring, kwark, margarine, suiker en (koolzuurhoudende) frisdranken.
Genotmiddelen, zoals koffie (ook cafeďnevrije), zwarte thee, nicotine, alcohol en drugs.
Stress en negatieve emoties zoals ergernis, woede, gejaagdheid, jaloezie, afgunst en ruzie.
Electrosmog
Chemische geneesmiddelen.
Overmatig sporten en te weinig beweging.
Zuuropbouwende levens- en genotmiddelen veroorzaken gisting in de dunne darm en vervuiling in de dikke darm. Als gevolg hiervan ontstaan darmgassen en opzwellingen die zich met de lichaamsvloeistofketen tot organische en anorganische zuren verbinden. Deze zuren veroorzaken de opbouw van zoutverbindingen die zich als slakken afzetten.
Las toevallig vd week een artikel over haaruitval bij vrouwen. Soms is het een hormonale kwestie. Ik wist dat al wel, en jij waarschijnlijk ook, maar het viel me op dat ze het juist zo hadden over de scheiding (dat daar de meeste haaruitval was). Ze schijnen het te kunnen meten adhv je bloed en je dan hormoonpreparaten te kunnen geven, die eea dan op kunnen lossen als je er op tijd bij bent, maar dat is natuurlijk helemaal niet fijn. Maar als het niet minder wordt zou je misschien wel kunnen kijken of het in je hormonen zit, dan kun je er gewoonweg niets aan doen.
groetjes, Jiska
Sorry, ik zag zonet pas dat jij hier iets voor mij gepost had.
Ik had niet het idee dat het bij mijn scheiding was, maar over mijn hele hoofdhuid. Ik slik nu Greens for life, en heb goede hoop dat het daarmee beter zal gaan, want het is al aan de betere hand.
Maar toch bedankt voor het meedenken!
Geplaatst: Wo Apr 04, 2007 2:19 pm Onderwerp: kale plekken
Sinds enkele maanden heb ik last van haaruitval, het is niet verspreidt over m'n haardos maar het zijn grote gelokaliseerde plekken (alopecia areata) het begint op sommige delen terug te groeien en op andere plaatsen wordt het weer erger. Ik heb de ziekte van crohn en vraag me af of er ook anderen zijn met zulke klachten? Kan dit gerelateerd worden aan crohn? Volgens de artsen niet maar ja je weet het nooit...
Ik zal nu aan een pruik moeten omdat ongeveer 1/4e van m'n haar gewoon weg is.
Als er mensen zijn die dit ook meemaken reageer! en tips zijn ook altijd welkom!
Ik ken twee mensen die ook alopecia areata hebben, een meisje van 14 en een man van 41. Het meisje heeft een klein plekje achterop haar hoofd, maar ze heeft lang haar en kan het goed cammoufleren. De man heeft het over zijn hele hoofd verspreid en scheert zijn hoofd nu regelmatig kaal. Ze hebben beide geen darmziekte, maar de man is wel allergisch voor noten en chocolade . Als hij dat eet krijgt hij hele erge uitslag. Wie weet houdt dat ook verband met elkaar??
Geplaatst: Wo Apr 04, 2007 8:28 pm Onderwerp: Re: kale plekken
bold and not so beautiful schreef:
Sinds enkele maanden heb ik last van haaruitval, het is niet verspreidt over m'n haardos maar het zijn grote gelokaliseerde plekken (alopecia areata) het begint op sommige delen terug te groeien en op andere plaatsen wordt het weer erger. Ik heb de ziekte van crohn en vraag me af of er ook anderen zijn met zulke klachten? Kan dit gerelateerd worden aan crohn? Volgens de artsen niet maar ja je weet het nooit...
Ik zal nu aan een pruik moeten omdat ongeveer 1/4e van m'n haar gewoon weg is.
Als er mensen zijn die dit ook meemaken reageer! en tips zijn ook altijd welkom!
Lieve gast,
Zou je je willen registreren? Dat communiseerd beter, toch?
Lijkt me verschrikkelijk, je zult mensen wel zien denken (chemo?) maar hardop doen ze dat meestal niet. Dan kun jij ze ook niet tegenspreken. Heb je ook wat aan het dieet denk je?
Groetjes en welkom van
Jeanette (die denkt dat jij een meisje/jonge vrouw bent)