Veel gestelde vragen | Forum Index | SCDiet.nl Index | FAQFAQ    ZoekenZoeken     GebruikerslijstGebruikerslijst       RegistreerRegistreer  ProfielProfiel    InloggenInloggen      

Het introductie-dieet - de basis

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    SCDiet.nl Forum Index -> Veel gestelde vragen SCDiet
Onderstaande advertentie kan recepten en pillen bevatten die niet toegestaan zijn bij het SCDiet: (reclame uitzetten bij "Forum stijl")
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Paulina (1955 - 2007)

BerichtGeplaatst: Di Feb 24, 2004 12:54 am    Onderwerp: Het introductie-dieet - de basis Reageer met quote

Hoi Allemaal,

Als je begint met het SCD, het introductiedieet dat je toch wel een dag of twee tot vijf moet aanhouden, is het misschien wel handig dat je kunt kiezen uit basis-voorbeelden.

Omdat ieder mens nu eenmaal anders is en andere voorkeuren heeft, heeft Elaine in haar boek gewoon een goede basis gezet, waar je dan uit kunt kiezen.

In het begin van het programma, als de symptomen zoals diarree en kramp het ergste zijn, kun je kiezen uit de volgende suggesties.
De hoeveelheden van het specifieke voedsel hangt natuurlijk af van je honger/trek, er is geen restrictie in hoeveelheden, maar overeet je liever niet.

Ontbijt:
SCD-yoghurt;
SCD-room;
Eieren, gekookt, gepocheerd of roereieren;
Appel-cider of grapefruitsap, wel aangelengd 1/2 sap 1/2 water;
Zelfgemaakte gelatine, gemaakt met fruitsap, gelatine (blaadjes of poeder, naturel dus zonder smaakjes);

Lunch:
Zelfgemaakte SCD-kippensoep;
zachtgebakken vlees of vis;
de cheesecake, zonder de bodem!
Zelfgemaakte gelatine.

Avondeten:
Variaties van de hierboven genoemde gerechten.

Als je bekend met anaphalactische reacties (zeer ernstige vorm van voedsel-allergie) van een van de bovenstaande voedingsmiddelen, dan laat je deze natuurlijk definitief weg uit je dieet.
Heb je een bekende voedsel-intollerantie, dan laat je veroorzaker daarvan voor een week of zo even staan, en kunt het dan nog eens proberen, blijft dat voedsel toch problemen geven, laat het dan voor een ruime tijd uit je voedingspatroon, misschien kan je het later als je weer voldoende weerstand hebt opgebouwd, nog eens proberen. Lukt het dan nog niet, tja, dan kun je het het beste maar weglaten.

Wie er ideetjes heeft voor het intro, zoals lekkere recepten of een dagmenu, laat dat dan even weten, dat helpt de nieuwe starters misschien een eindje op weg!

Groetjes van Paulina Very Happy

Laatst aangepast door Paulina (1955 - 2007) op Di Jun 01, 2004 11:16 am, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Floris

BerichtGeplaatst: Vr Feb 27, 2004 11:10 am    Onderwerp: Reageer met quote

En als je tussendoor honger krijgt kan je ook nog gehakt (naturel) eten, in de vorm van gehaktballen. Als je er een beetje zout bij doet dan is het goed te eten.

Groeten, Floris
Naar boven
Onderstaande advertentie kan recepten en pillen bevatten die niet toegestaan zijn bij het SCDiet: (reclame uitzetten bij "Forum stijl")
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Angela M

BerichtGeplaatst: Vr Jul 16, 2004 8:17 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Pauline,
Volgens mij wordt er geen grapefruitsap maar druivensap bedoeld?
Groeten,
Angela M
Naar boven
Paulina (1955 - 2007)

BerichtGeplaatst: Vr Jul 16, 2004 9:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Angela,

Embarassed , je hebt gelijk hoor, in het boek staat 'grape-juice', maar ter geruststeling, grapefruit-sap mag ook, natuurlijk moet je in het begin oppassen met sappen, dus eerst aanlengen met water.

Naar boven
sandra w

BerichtGeplaatst: Wo Feb 08, 2006 10:45 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben toch doorgewinterd op deze site!! Maar ik zoek me een ukkepuk naar het scd-room recept...het zelfde als de yoghurt neem ik aan, maar ook koken? En hoe lang en hoe hard koken? Slagroom is heel vet natuurlijk en dat lijkt me anders dan met melk.

Is het een idee om het recept voor de yoghurt en de room ook hier als 'sticky' te plaatsen? ZIjn wel heel belangrijke recepten.

Groetjes Sandra
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Paulina (1955 - 2007)

BerichtGeplaatst: Wo Feb 08, 2006 10:49 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Sandra,

De recepten zijn te vinden via SCDiet.nl Index.

SCD-room wordt eigenlijk hetzelfde gemaakt als SCD-yoghurt, alleen is de fermentatietijd 48 uur.

We zullen de basisrecepten ook in het receptendeel opnemen!

Naar boven
sandra w

BerichtGeplaatst: Wo Feb 08, 2006 11:29 am    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je Paulina!!
Naar boven
carine

BerichtGeplaatst: Di Mrt 28, 2006 12:02 pm    Onderwerp: bananenpannekoek Reageer met quote

Hallo,
Heb me vandaag de bananenpannekoek gemaakt was heerlijk. De yoghurtmachine is vandaag toegekomen dus nu kan ik terug meer bakken in de oven want met de yoghurt erin ging dit vrij moeilijk. Kan ik ook eens room maken want die moet nog langer fermenten dat zag ik helemaal niet zitten in de oven.
Groetjes Carine
Naar boven
Jiska

BerichtGeplaatst: Di Mrt 28, 2006 12:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Fijn dat het smaakte! Ik zit in dezelfde fase als jij denk ik...steeds een receptje erbij en weer wat lekkers om het dieet goed vol te houden...Succes verder!
groetjes, Jiska
Naar boven
Cherie

BerichtGeplaatst: Di Mrt 28, 2006 7:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

carine, het leven wordt een stuk simpeler met een yoghurtmachine, succes!
Cherie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
piano

BerichtGeplaatst: Di Mrt 28, 2006 8:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Sandra

Het recept van de SCD room staat (natúúrlijk) gewoon in het kookboek forum, onder DESSERTS.

groetjes, Annemiek
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
carine

BerichtGeplaatst: Di Apr 11, 2006 9:43 am    Onderwerp: reaktie Reageer met quote

Hallo Annemiek,
Receptenboek is heel duidelijk en er staat wel wat afwisseling in. Hoop dat ik het vol hou maar na een misstap zal dit niet zo moeilijk zijn. De room vind ik persoonlijk iets te rijk kwestie van smaak zeker. Ook aan jou bedankt voor de vele reakties. Heb me ook het boek van Elaine besteld zal ik ook iets wijzer van worden denk ik. Ga me een beetje meer verdiepen in het dieet maar geen wetenschappelijk onderzoek.
Groetjes Carine
Naar boven
piano

BerichtGeplaatst: Di Apr 11, 2006 3:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Carine

Oh, je houd het vast wel vol , hoor! De aanhouder wint toch altijd?! En we weten waar het het voor doen......dat maakt het makkelijker.
Goed van je dat je het boek hebt besteld, dat maakt een hoop duidelijker en er staan ook nog lekkere recepten in.
De room vind ik zo puur ook niet lekker, maar ik doe er altijd een schep van in mijn yoghurt, of ik klop het op en dan een toef op een muffin of 'gebakje'. Of ik doe het in een shake. Je kunt er alle kanten mee op.

groetjes, Annemiek
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Sandra 18+

BerichtGeplaatst: Zo Nov 12, 2006 7:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Pauline,

Zoals je weet ga ik deze week beginnen met het introductie dieet, aangezien ik erg veel last heb van winderigheid. Ik heb sinds een week dit platform ontdekt en dat geeft me veel hoop. Nu schieten er allerlei vragen door me heen. Op vele daarvan heb ik inmiddels al een antwoord (na een dag rondneuzen op deze site), maar van een aantal nog niet. Hieronder zet ik ze op een rij:

1) Ik gebruik momenteel de volgende supplementen. Heb je daar ervaring mee? Kun je me vertellen of dit goede supplementen zijn?
- Ultra Multiplex Advanced (American Biologics)
- Ultra AB-C – Buffered Vitamin C with quercetin and minerals

2) Ik heb altijd geleerd dat de combinatie van fruit en zuivel (dus yoghurt in dit geval) en zuivel in combinatie met andere voedingsmiddelen niet is aan te raden. Dat schijnt een bepaalde reactie te geven in je darmen. Kun je me hier iets meer over vertellen? Heeft dat wellicht te maken met die lactose (die er dus bij de SCDiet uit is).

3) Mag je zelfgemaakte appelmoes (zonder suiker of andere toevoegingen) tijdens het introductie dieet? Het heeft ook eerst gekookt.

4) Toen ik nog yoghurt at, kreeg ik altijd een stinkende adem. Wat kun je eten om je adem fris te houden, als kaugom of Fisherman's friend niet aan te raden zijn (gezien het suiker)?

5) Kan ik het best volle of magere melk gebruiken voor de SCDiet yoghurt?

6) Ik las dat je druivensap kunt gebruiken om de gelatine van te maken. Ik heb gemerkt dat ik juist veel last van winderigheid krijg als ik druiven of rozijnen eet. Is druivensap dan wel aan te raden voor mij? Heb je een goede tip voor een alternatief?

7) Voor m'n gevoel heb ik altijd erg gezond geleefd (oa. weinig suiker, weinig vet). Echter tot mijn 23e heb ik gemiddeld wel 1 keer per jaar antibiotica vanwege mijn vele zware hoesten. Is dat DE oorzaak voor de spastische dikke darm en de winderigheid, of zie ik andere oorzaken over het hoofd?

Cool Ik heb een paar parisieten in mijn bloed leven. Die wil ik graag kwijt. Sterven zij ook af, net als de andere bacterien in mijn dikke darm, zodra ik me aan het SCDiet ga houden?

9) Ik heb altijd begrepen dat dierlijke vetten niet zo goed zijn, dus vlees eten is niet echt aan te raden. Kun je me hier iets meer over vertellen? ?

10) Al een tijdje heb ik last van kloofjes in mijn mondhoekjes. Die blijven lang zitten. Ik ben ervan overtuigd dat het met mijn vitaminen te maken heeft. Kan het een tekort aan B12 zijn?

Goed, dat is het even voor nu. Alvast hartstikke bedankt voor je reactie. Ik kijk er naar uit.

Gr. Sandra
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    SCDiet.nl Forum Index -> Veel gestelde vragen SCDiet Tijden zijn in GMT
Pagina 1 van 1

Ga naar: