Stel vraag in forum      
Index | Forum: yógourmet bestellen (Jeanette) | Index forum | Nieuwe berichten
 

Veel gestelde vragen en antwoorden

Het SCDiet - Veel gestelde vragen en antwoorden

Lees vooral ook deze beantwoorde vragen door Elaine Gottschall (in het Engels): Healing Crow: SCD Wisdom en op de officiele website van Elaine Gottschal, Breaking The Vicious Cycle.
Kan je het antwoord niet vinden hieronder, zoek dan in het forum. Vul hier het zoekwoord in en klik op zoeken:

Mijn arts zegt dat voedsel geen enkele invloed heeft op de ziekte van Crohn.
De meeste artsen zeggen dit omdat ze nog geen bewijzen hebben gezien dat een dieet wel zou helpen. Je kunt ervan uitgaan dat dit nooit zal gebeuren ook. Lees hier waarom het zo goed als onmogelijk is om een de effectiviteit van een dieet te bewijzen. Hoewel de meeste artsen het niet willen toegeven (of niet weten), zijn er wel degelijk veel onderzoeken geweest die duidelijk aantonen dat het elementaire dieet beter werkt dan de meeste medicijnen (prednison). Lees hier waarom het SCDiet dezelfde succesratio's kent als het elementaire dieet.

Ik volg het dieet nu een week. Ik voel me echter erg duf en futloos en/of heb last van hoofdpijn.
Dit is een veel voorkomend symptoom tijdens de eerste weken. Het wordt veroorzaakt door de afstervende bacterieen in de darmen. Deze creeren toxinen. Bovendien is de populatie goede bacterieen ook nog zeer klein. Op het moment dat de slechte bacterieen sterk in populatie afnemen, zal alle energie in uw voedsel door uw lichaam opgenomen kunnen worden. Nog even geduld, uw energie komt snel weer terug.
In sommige gevallen kan het iets langer duren, maar houd dan vol ! Zie dit bericht vooral even. Zorg er vooral voor dat je voldoende water drinkt. Spa Blauw (30mg residu per liter) of gedestilleerd of reverse-osmosis water is het beste.

Wat kan ik nu als ontbijt eten ? (een van de meest gestelde vragen!)
* salade met tonijn, sla, ei, etc
* Een omelet. Zeer voedzaam en lekker
* Een uitsmijter rosbief: Drie gebakken eieren, waarop je een paar plakken rosbief legt.
* Zelfgebakken muffins of brood van amandel- of walnotenmeel
* Een vruchtenomelet
* Een salade met sla, ei, hazelnootolie (bijvoorbeeld)
* Een gegratineerde fruitsalade
* Fruit
* Zelfgemaakte SCD-Yoghurt met fruit, rozijnen en honing erdoorheen
* Overblijfselen van avondeten de dag ervoor
* Pannekoeken gemaakt van amandelmeel en kokosnootmelk met verwarmde honing en bessen en gehakte noten erbovenop
* Bananenpannekoeken: 1 rijpe (bruine) banaan, 1 ei, mixen, in een hete pan (eerst olijfolie erin) bakken
* Fruitsalade met zelfgemaakte honing-yoghurt dressing

Wanneer kan ik weer normaal niet-SCD voedsel eten ?
Als je een jaar lang symptoomvrij bent geweest kan je voorzichtig beginnen met het introduceren van niet-SCD voedsel. LET OP: Het is wel belangrijk dat je dit niet overdrijft, want de vicieuse cirkel kan altijd weer opnieuw beginnen. Doe het op een zeer geduldige, rustige manier: Eerst elke dag een kwart aardappel. Gaat dat goed voor een week lang, dan kan je het opvoeren naar een halve aardappel en zo verder. Het is echter aan te raden nooit weer 10 boterhammen per dag te gaan eten. Dit moet gelimiteerd worden tot kleine hoeveelheden.. Bijvoorbeeld soms twee boterhammen per dag of een aardappel per dag.. Gewoon niet overdrijven, want als de cyclus weer begint, begin je weer van voor af aan..
Persoonlijk ga ik echt nooit meer granen, suiker, aardappelen, rijst of mais eten. Het blijkt namelijk dat deze voeding nog veel meer problemen kan veroorzaken dan "slechts" een darmontsteking. Door deze voeding te vermijden, blijf je gezond en is de kans op kanker, hart- en vaatziekten en veel meer moderne ziekten drastisch verlaagd. Lees hier meer.

Waar kan ik een yoghurtmaker kopen ?
Overzicht winkels waar deze yoghurtmaker te koop is

Ik vraag me af hoe dit dieet bij Colitis Ulcerosa kan helpen, omdat dan alleen de dikke darm ontstoken is ?
De enzymen die nodig zijn om suikers en zetmelen te verteren zitten inderdaad alleen in de dunne darm. Er hoeft echter niet perse een ontsteking te zijn in de dunne darm om het verteerproces in de weg te zitten. Zo neemt de hoeveelheid enzymen-producerende cellen in de darmen met de jaren af. Na de kinderjaren kunnen de meeste mensen al geen melksuiker meer verteren bijvoorbeeld. Het onverteerde voedsel zakt dan verder naar de dikke darm waar een grote populatie bacterieen vervolgens gassen en zuren aanmaakt. Die zorgen dan voor de ontsteking van de dikke darm. Dat de dunne darm niet ontstoken is, garandeert niet dat er daar geen bacterieen actief zijn. Omdat de bacterieen in de dikke darm goed gedijen komen ze steeds verder naar boven tot ze ook in de dunne darm komen te zitten.. Defecte enzym-producerende cellen in de dunne darm zijn dus niet het criterium voor het krijgen van darmziekten. Als er gewoonweg teveel onverteerde koolhydraten gegeten worden, zakt er sowieso een groot deel onverteerd langs de dunne darm. De dunne darm kan nml. slechts een kleine hoeveelheid koolhydraten in een keer verteren. Dit bewijst ook dat de mens niet gebouwd is op het eten van granen en andere zetmeelbevattend voedsel.

Ontstaan er geen voedingstekorten of andere problemen als je langere tijd minder koolhydraten tot je neemt ?
Het SCDiet is vergeleken met een normaal westers dieet hoger in eiwitten en vetten, die juist een stuk gezonder zijn dan koolhydraten. Ik heb nog een ander artikel geschreven over honderd-en-een manieren hoe koolhydraten slecht zijn voor de gezondheid :Introductie en 101 Redenen waarom teveel koolhydraten slecht zijn voor de gezondheid

Wat kan ik koken als er gasten komen eten ?
Gewone maaltijd maken met traditioneel vlees, groente en "meel" (=aardappelen, rijst en pasta). Het vlees en de groente moet SCD-proof zijn dus bijv. geen sausjes uit een pakje. Degene die geen zetmeel mag, eet gewoon een dubbele portie groente i.p.v. de aardappels. Het kost bijna geen extra tijd, alleen soms een extra pannetje.

Voorbeeld: pasta
Lekker pastaprutje (= bijv. gehakt, uien, knoflook, courgette, paprika etc) maken zoals je dat altijd deed, alleen niks uit een pakje. Gebruik tomatensap e.v. een stukje verse chilipeper om kleur en smaak te bepalen. Voor de gezonde mensen kook je gewoon spaghetti net als vroeger en voor de SCDer kook je sperciebonen waar de saus overheen gaat, bestrooid met zelf geraspte kaas. Of de SCDer eet alleen de saus.

Voorbeeld: aardappelen, groente, vlees.
Kook voor de gezonde meeeters aardappelen en reken voor de SCDer een extra portie groente. Door het gebrek aan zetmeel ben je minder snel verzadigd en heb je meer eetlust.

Kan ik glutenvrije produkten zoals Nutricia Glutafin eten ?
Deze produkten (ook Nestle Modulen en andere vergelijkbare produkten) zijn streng verboden. Hoewel ze vrij zijn van tarwezetmeel, bevatten ze namelijk wel dubbelsuikers en andere zetmelen (zoals bv. rijst of aardappel). Naar mijn weten is er nog geen enkel commercieel produkt dat wel te gebruiken is met het SCDiet.

Krijgen intensieve sporters geen koolhydratentekort ? Dat kan ik uit ervaring tegenspreken. Koolhydraten zijn helemaal niet essentieel voor sporters. Bij conditiesporten schakelt het lichaam na een paar minuten toch over op vetverbranding. Het lichaam heeft namelijk relatief kleine voorraden dierlijk zetmeel (glycogeen) in de spieren. Zodra die op zijn, wordt op vet overgeschakeld. Bij korte krachtinspanningen zou het gunstig kunnen zijn om een kleine hoeveelheid glycogeen paraat te hebben. Zodra je erg weinig koolhydraten eet, is er natuurlijk geen glycogeenreserve voorhanden. Zelf eet ik erg weinig koolhydraten (zo'n 30 gram per dag), maar merk hier geen negatieve gevolgen van.
Toevallig heb ik vorige maand een paar keer meegedaan met de Kickbox-trainingen waar mijn broer vaak heengaat. Daar bleek dat ik ongeveer de beste conditie had van de groep. Tijdens de les bleef ik energiek en dat kon ik zeker niet van iedereen zeggen. Zelfs op dagen dat ik nagenoeg nul koolhydraten had gegeten ging het perfect. Ook met het opdrukken (kan ik nu zo'n 40x) gaat het perfect en ik merk dat die conditie heel snel verbetert en mijn spieren heel snel in massa toenemen met zelfs hele korte spieroefeningen door de eiwitrijke voeding..
Wil je toch je glycogeenreservers opbouwen, dan kan je na de sportinspanning extra veel koolhydraatrijke SCD-conforme produkten eten zoals bananen, druiven en ontspruite bonen. Ik zal dit echter niet aanraden omdat dit een grote belasting is voor de alvleesklier en de bijnierschors. De bloedsuikerwaarden gaan namelijk schommelen en dat is ongezond.

Welke honing is het beste ?
Claudine: "Oja, misschien voor de anderen op de lijst een open deur maar ik was me eerst niet bewust dat bij ALLE honing die in de supermarkt verkocht wordt, suiker wordt toegevoegd om de produktie op te voeren, ondanks dat dat niet vermeld staat op het etiket. Toen ik (matig!) imkerhoning ben gaan gebruiken via de imkervereniging, is er ook weer een verbetering opgetreden.

Het klonk mij eerst ook heel vreemd in de oren, maar iemand die in de imkerwereld bekend is, heeft mij zeer verzekerd dat ze echt suiker doen in de supermarkthoning. Ik heb altijd gedacht dat etiketten in NL te vertrouwen waren, maar niet van honing dus want er staat echt niks bij vermeld. Stuitend. Het geval is dat ze niet alleen suiker toevoegen om méér honing te produceren, maar dat ze die bijen ook nectar geven vermengd met suiker zodat die bijen geen honing produceren, maar een (gedeeltelijk) suikerprodukt. Het verklaart ook het megagrote verschil in prijs tussen de honing die in de natuurwinkel te koop staat en in de supermarkt. Echte imkerhoning is natuurlijk veel arbeidsintensiever en kost meer tijd om eenzelfde hoeveelheid te produceren. "

Het dieet is bedoeld voor darmontstekingen, maar helpt het ook bij winderigheid, maagzuur en andere klachten ?
Jazeker. Het dieet kan in een groot deel van de gevallen zelfs ernstige darmontstekingen stoppen. Bij lichtere problemen zoals winderigheid, oprispingen, brandend maagzuur, pijn in de buik, luchtdruk in de buik, etc, werkt het dieet echter nog veel sneller, omdat er nog geen ontsteking is. Deze symptomen kunnen gezien worden als de voorfase van een darmontsteking. Daarom is het het beste om het meteen in de kiem te smoren. In sommige gevallen merken mensen al na 1-2 dagen een gigantisch verschil: Ze kunnen ineens weer slapen, hebben geen buikpijn en oprispingen meer, etc.
Direct het dieet proberen is dus altijd het advies

Last van beenkramp
Lees dit bericht: Hoe kom ik van beenkramp af

Hoe zit het met Atkins dieet ?
Ik las recent een berichtje van Rona. Hierin stelt ze dat het Atkins dieet ook perfect helpt bij darmontstekingen. Dat is helemaal niet verwonderlijk. Het Atkins dieet verbiedt namelijk ook de zetmelen en granen en lijkt dus erg veel op het Specifieke Koolhydraten Dieet. Bij het Atkins dieet is fruit en honing echter ook verboden, terwijl deze bij het SCDiet juist wel toegestaan zijn. Ook zijn er nog enkele details, zoals dat bij het SCDiet geen commerciele yoghurt toegestaan is omdat deze nog lactose bevat. Bij het Atkins dieet is yoghurt wel toegestaan omdat het relatief weinig koolhydraten bevat (4-5g per 100g).
Samenvattend:
Het Atkins dieet beperkt de hoeveelheid koolhydraten.
Het Specifieke Koolhydraten beperkt de soorten koolhydraten (alleen monosacchariden zijn toegestaan).

Het is overigens een misvatting dat het Atkins dieet alleen voor afvallen toegepast wordt. Het dieet is perfect ter voorkoming en herstel van diabetes, hart- en vaatziekten, hoge cholesterol, etc. Het SCDiet beschikt ook over veel van deze eigenschappen. De belangrijkste stap op weg naar een betere gezondheid (zelfs voor mensen die gezond zijn), is namelijk het vermijden van granen, geraffineerde suikers en zetmeelbevattende produkten. Een goede Nederlandstalige Atkins site is: Atkins-site.



Index   Let op: De advertenties hieronder bevatten waarschijnlijk recepten en pillen die niet toegestaan zijn bij het SCDiet:
 
Stel vraag in forum