Stel vraag in forum      
Index | Forum: Bewaren, invriezen, amandelbrood, koekjes, chips (Tom84) | Index forum | Nieuwe berichten
 

Darmproblemen

obstipatie, constipatie, verstoppingen, opgezette buik, buikpijn, stinkende of dunne ontlasting, etc
Tientallen procenten van de Nederlandse en Westerse bevolking kampen met darmproblemen. Het gaat vaak om klachten als obstipatie, constipatie, verstoppingen, opgezette buik, buikpijn, stinkende ontlasting, dunne ontlasting of een rommelende maag en vergelijkbare problemen.

Het Westerse Dieet
Deze problemen worden nagenoeg allemaal veroorzaakt door het Westerse dieet, dat vol zit met voedingsstoffen waar de menselijke darmen eigenlijk weinig mee kunnen. Een zeer toepasselijke spreuk is de volgende: "We must never forget that what the patient takes beyond his ability to digest does harm.", oftewel: We moeten nooit vergeten dat als de patient voedsel inneemt dat onmogelijk te verteren is, dit schade berokkent.

Een Stappenplan
Als advies geef ik vaak: Volg het Specifieke Koolhydraten Dieet. Dit dieet bevat alleen voedingsstoffen die we historisch gezien tijdens onze evolutie gegeten hebben en die dus perfect te verteren zijn. Het probleem is dat veel mensen erg gehecht zijn aan de (on)smakelijke fast foods en andere "hoogstandjes" van de Westerse keuken. Het volgen van het SCDiet wordt dan als een te hoge drempel gezien. Daarom heb ik een stappenplan opgesteld. Het begint met het standaard Westerse dieet. In elke volgende stap wordt een voedingsstof verwijderd, beginnend met voedingsstoffen die het makkelijkst te vermijden zijn.

Het stappenplan
* Het Westerse Dieet
* Lactose vermijden
* Bonen vermijden
* Zetmeel en suiker vermijden
* Het volledige SCDiet

Lactose vermijden
De meeste mensen produceren slechts tot het einde van hun zuigelingentijd het enzym dat nodig is om lactose (melksuiker) te verteren. Dit enzym heet lactase. Als je dan na de zuigelingentijd een glas melk drinkt, verdwijnt alle lactose (4% van de melk) dus onverteerd in de dikke darm. Daar eten de bacterieen het op en produceren onevenredig veel gas. Zo kan de 10 gram lactose uit een groot glas melk meerdere liters gas produceren.
Hoe: Lees alle ingredienten of er geen lactose in voorkomt en eet alleen nog maar zuivel die in de groene lijst voorkomt.

Bonen vermijden
Andere boosdoeners zijn bonen en andere legumes (groentensoort) die veel onverteerbare koolhydraten bevatten. Daar heeft de mens sowieso geen enzymen voor en die belanden dus direct bij de bacterieen.
Hoe: Eet alleen nog maar de groenten die in de groene lijst voorkomen en waar geen sterretje bij staat


Zetmelen en suiker vermijden
Als na het vermijden van zowel melk als bonen de winderigheid zich blijft openbaren, dan is het een groter probleem. In dat geval kan het lichaam (de cellen van de darmwand van de dunne darm) gewoon niet voldoende enzymen aanmaken. Vermijd dan zoveel mogelijk ook tafelsuiker (sucrose, waarvoor sucrase nodig is) en alle zetmelen (die na de 1e fase van de vertering maltose worden en waarvoor maltase nodig is).
Hoe: Vermijd zoveel mogelijk brood, koekjes, aardappelen, rijst en pasta en controleer de ingredienten of er geen suiker of zetmeel in voorkomt


Het volledige Specifieke Koolhydraten Dieet
Werkt dat ook nog niet voldoende, dan zal je alle onverteerde koolhydraten moeten vermijden. Dat betekent dus dat je het Specifieke Koolhydraten Dieet gaat volgen, waarbij alle zetmelen (aardappelen, granen, rijst, mais, etc) en alle suikers (sucrose, sorbitol, xylitol) verboden zijn. Fruit en honing mogen daarentegen weer wel, omdat deze reeds voorverteerde suikers bevatten. De enzymen in de honing en het fruit hebben reeds de suikers gesplitst/verteerd, zodat ze direct door de darmwand geabsorbeerd kunnen worden.

Lees hier verder: Wat is het Specifieke Koolhydraten Dieet

Achtergrondinformatie: U eet voedsel dat u niet kunt verteren
In uw darmen bevinden zich zeer veel bacterieen (zo'n 1 tot 2 kilo). Bacterieen eten voornamelijk koolhydraten. Uw dunne darm bevat de enzymen die nodig zijn om de verschillende koolhydraten te verteren. Dit verteren is nodig omdat de koolhydraten anders te groot zijn om door de darmwand te passen. Het verteren betekent dus eigenlijk het simpelweg opsplitsen in kleinere delen.
Als de enzymen niet voldoende hun werk doen, kan het voedsel dus niet geabsorbeerd worden door de wand van de dunne darm. Het onverteerde voedsel zakt dus verder naar de dikke darm. Daar wachten de bacterieen op het lekkere voedsel, wat ze snel opeten. Echter, omdat bacterieen nogal primitieve levensvormen zijn, kunnen ze koolhydraten slechts zeer inefficient benutten. Ze kunnen er minder dan 10% van de energie uit halen (vergeleken met de mens). Tijdens de inefficiente verbranding, blijven er dus veel restprodukten over. Deze restprodukten zijn gas en zuur. Het gas is voornamelijk waterstof-, waterstofsulfide- en methaangas. Het zuur tast tegelijk ook de darmwand aan en is ontstekingbevorderend.



Index   Let op: De advertenties hieronder bevatten waarschijnlijk recepten en pillen die niet toegestaan zijn bij het SCDiet:
 
Stel vraag in forum